Vi byter till nytt faktureringssystem
Vi trimmar och utvecklar allt – till och med fakturorna. Nu inför vi ett nytt system som gör hanteringen av fakturorna smidigare och effektivare. Du har fortfarande samma tjänster, du betalar både för gas och nät på samma faktura och du betalar på samma sätt som tidigare. Men betalningsmottagaren blir Stockholm Gas, bankgiro 5655-6806.
Om du betalar via e-faktura eller pappersfaktura:
Förändringen styrs om automatiskt, men du behöver vara lite extra uppmärksam när du betalar den första fakturan efter den 1 juni. Från och med det datumet gäller ett annat bankgironummer än du är van vid.
Om du betalar med autogiro:
Ditt autogiromedgivande fortsätter gälla, men övergår från och med 8 juni från Energikundservice Sverige AB (organisationsnummer 556737-0803) till Stockholm Gas AB med organisationsnummer 556915-3694. Du behöver alltså inte göra något, det kommer att fortsätta fungera som vanligt. Se svar på frågor om autogiro lite längre ned.
Om du betalar via Kivra:
Du som i normala fall får fakturor via Kivra har tillfälligt få pappersfakturor, detta på grund av vårt byte av faktureringssystem. Du kommer återigen få dina fakturor via Kivra med start under vecka 40. Bytet tillbaka till Kivra kommer att ske automatiskt och är därmed inget du behöver agera på.
FRÅGOR OCH SVAR OM BANKGIRONUMMER
Det står olika bankgironummer i min faktura. Vilket nummer ska det vara?
Rätt bankgironummer ska vara 5655-6806 och betalningsmottagare ska vara Stockholm Gas. I vårt första utskick i slutet av juni med vårt nya faktureringssystem har vi tyvärr gjort en miss och även angett ett annat nummer. Vi ber om ursäkt för vår miss och lovar självklart korrekta fakturor framöver.
FRÅGOR OCH SVAR OM AUTOGIRO
Hur vet jag att fakturan kommer dras via autogiro?
När du loggar in på din internetbank kan du se status för de mottagare du anmält nytt autogiro för. När du nyligen anmält autogiro står det ”Anmälan under behandling” som status. När anmälan har godkänts ändras statusen till ”Godkänd” och din nästa faktura kommer att hanteras via autogiro. När vi nu byter faktureringssystem kan det ta lite längre tid för statusen att ändras. Om du ännu inte ser en ändrad status kan det dröja upp till en vecka tills den ändras.
Om det inte står ”betalas via autogiro” behöver fakturan betalas manuellt istället.
Om jag vill ha autogiro, hur du anmäler jag mig?
Du tecknar autogiro direkt via inloggning på din internetbank. Vi rekommenderar då även att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper. Så här gör du:
Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande. Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande. Ange mottagare Stockholm Gas AB alternativt bankgiro 5655-6806. Du behöver därefter fylla i tre fält:
- Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
- Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret finner du på din faktura.
- Din e-postadress, för att faktura skall skickas till din e-postadress i stället för i brevlådan.
Markera att du godkänner villkoren och klicka att du godkänner. Observera: Det skickas ingen bekräftelse på att autogiro startat.
Ett annat alternativ är att fylla i en blankett. Skicka in den till oss så hjälper vi dig sedan vidare. Klicka här för att ladda ner blankett för autogiroansökan.
FRÅGOR OCH SVAR OM FÖRSENADE FAKTUROR
Varför kommer min faktura nu? Vilken period avser den?
Gasnätet Stockholm och Stockholm Gas har under perioden maj-juni bytt faktureringssystem och tjänsteleverantör för fakturering. I och med detta är din faktura försenad. Om du skulle ha fått en faktura i början av juni är denna försenad och kommer att skickas till dig i slutet av juni, alternativt i början av juli.
Då fakturor skickas ut i efterskott, avser fakturor som skickas i slutet av juni en period med slutdatum sista maj.
Varför har min faktura ett förfallodatum i mitten av juli?
De fakturor som är utskickade i slutet av juni skulle ha haft förfallodatum i slutet av juni, men då de är försenade blir även förfallodatumet senare än normalt.
Jag ska få min faktura via Kivra, men har inte fått det. Varför?
Gasnätet Stockholm och Stockholm Gas har bytt faktureringssystem och på grund av tekniska problem kan vi tyvärr inte skicka fakturor via Kivra under perioden juni-augusti.
Du som har anmält Kivra kommer i stället få en pappersfaktura. Om du inte fått en sådan eller missat betala denna så kontakta vår kundtjänst på 0771–41 01 00 så hjälper vi dig att lösa detta. Vår ambition är att ni åter igen ska få du ska få din faktura via Kivra i september.
FRÅGOR OCH SVAR OM KREDITERADE FAKTUROR
I samband med bytet till nytt faktureringssystem har det uppstått ett fel på vissa fakturor. Felet berör de kunder som har uppmätt förbrukning och som fått en faktura utskicka i juni. Det berör alltså inte kunder som bara har gasspis.
Det är beräkningen av gasvolymen som används för energiskatten som blivit fel, vilket innebär att dessa fakturor gått ut med en felaktig energiskatt. De fakturor som berörs kommer att krediteras de närmaste dagarna och nya korrekta fakturor kommer skickas ut inom någon vecka. Vi beklagar detta och hoppas att du kan ha överseende med detta.
Vid frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst på 0771 – 41 01 00 eller kundservice@stockholmgas.se
Mer från nyheter
Recept: Sommar med Stockholm Gas
Publicerat: 18 juni, 2024
Under Stockholms stjärnor
Publicerat: 17 april, 2024
Italiensk värme i svensk kyla med infravärme från Stockholm Gas
Publicerat: 21 mars, 2024
Recept: Så grillar du tortilla på gasspisen
Publicerat: 21 februari, 2024
Castellum ansluter biogas för att ge sina hyresgäster en attraktiv flexibilitet
Publicerat: 16 februari, 2024
Rapport: Hållbar och lokal energiförsörjning i Stockholm vid kris
Publicerat: 25 januari, 2024
Nyårsrecept: Torskrygg med regnbågsrom och parmesanmos
Publicerat: 21 december, 2023
Nyårsrecept: Krämig blomkålssoppa med hummer och smörstekt toast
Publicerat: 20 december, 2023
En hyllning till gasspisen och gasen
Publicerat: 20 december, 2023
”Gästerna vill sitta utomhus en större del av året”
Publicerat: 7 december, 2023
Hållbara jätteräkor, god killingförädling, smart förpackningssystem och optimal buljong vinner innovationspris
Publicerat: 4 december, 2023
Årets finalister i Circular Gastronomy Challenge 2023
Publicerat: 21 november, 2023
Pressmeddelande: Stockholm Gas förlänger restaurangernas utesäsong med biogasinfravärmare
Publicerat: 29 oktober, 2023
Skippa pappersfakturan och upptäck fördelarna med Autogiro, E-faktura och Kivra
Publicerat: 27 oktober, 2023
När temperaturen faller och snön lägger sig
Publicerat: 27 oktober, 2023
Utflyktstips till Läslovet - Upptäck gamla gasverksområdet
Publicerat: 27 oktober, 2023
Gas – inte bara för matlagning
Publicerat: 27 oktober, 2023
Stockholm Gas firar 170 år i gasens tjänst
Publicerat: 10 oktober, 2023
Höstrecept: Äpple- och björnbärspaj
Publicerat: 29 september, 2023
Höstrecept: Flankstek med kantarellsmör och picklade lingon
Publicerat: 29 september, 2023
Nomineringstider för Circular Gastronomy Challenge
Publicerat: 18 september, 2023
Sommarrecept: Smashburgare med chilimajonnäs och karamelliserad rödlök
Publicerat: 25 maj, 2023
Sommarrecept: Potatissallad med vårlök och friterad kapris
Publicerat: 25 maj, 2023
Påskrecept: Ärt- och bönbollar med ugnsbakade rotfrukter
Publicerat: 3 april, 2023
Påskrecept: Inkokt lax med lättkokta primörer, ägg och rom
Publicerat: 3 april, 2023
Tips & trix: Så håller du gasspisen skinande ren
Publicerat: 3 april, 2023
Uteblivet gasspisstöd till Stockholms gaskunder efter regeringsbeslut
Publicerat: 14 mars, 2023
Skattebefrielsen av biogas för företag slopad från 7 mars
Publicerat: 8 mars, 2023
Debattartikel: 50 000 hushåll i Stockholm blir utan stöd – regeringen har inte lärt sig av tidigare misstag
Publicerat: 3 februari, 2023
Information om skattebefrielse för biogas
Publicerat: 1 februari, 2023
Ny koncernchef för Värtankoncernen ska skapa tillväxt i den gröna omställningen
Publicerat: 15 januari, 2023
Juliga recept för gasspisen och ugnen
Publicerat: 16 december, 2022
De vinner hållbarhetspriset 100% Cirkulärt 2022
Publicerat: 8 december, 2022
Gasnätet Stockholm arbetar med att minska läckor
Publicerat: 28 november, 2022
Tio idéer för hållbar utveckling i restauranger nomineras till 100% Cirkulärt
Publicerat: 22 november, 2022
100% Cirkulärt - Tipsa oss om goda idéer så hjälper vi dem på vägen!
Publicerat: 3 oktober, 2022
Prisinformation september
Publicerat: 29 september, 2022
Rapport: Biogas – så gör vi Stockholms sjötrafik hållbar
Publicerat: 2 maj, 2022
Stockholms hetaste lägenhetsobjekt nu – unika Gaspärlan mitt på Odenplan
Publicerat: 28 april, 2022
Pressmeddelande: Stor klimatinvestering i södra Stockholm förväntas leda till ökad användning av biogas
Publicerat: 24 januari, 2022
Vinnarna i 100% Cirkulärt 2021 är nu utsedda
Publicerat: 9 december, 2021
Sju finalister nomineras till 100% Cirkulärt
Publicerat: 25 november, 2021
Varning för bedrägeriförsök
Publicerat: 16 november, 2021
Johanna Olsson är ny Customer Success Manager på Gasbolagen i Stockholm
Publicerat: 2 november, 2021
Stockholm Gas gör nyckelrekrytering inom analys och affärsstrategi
Publicerat: 29 september, 2021
Nominera din idé för en hållbar restaurangvärld i 100 % Cirkulärt
Publicerat: 24 augusti, 2021
Gasnätet Stockholm med på Gröna Listan
Publicerat: 23 juni, 2021
Pressmeddelande: Nya rön om gasens roll i Sverige
Publicerat: 23 juni, 2021
Webinar: Biogas – en del av lösningen på kapacitetsbristen i Stockholm
Publicerat: 7 maj, 2021
Vi byter till nytt faktureringssystem
Publicerat: 4 maj, 2021
Gasnät till Västberga
Publicerat: 15 april, 2021
Stockholm Gas och Marie Olsson Nylander skapar Det Återfunna Köket
Publicerat: 6 april, 2021
White Guide presenterar vinnarna i 100% Cirkulärt 20/21
Publicerat: 15 december, 2020
Tio idéer för en hållbar restaurangvärld nomineras till 100% Cirkulärt
Publicerat: 2 december, 2020
30 nya idéer till ett hållbart Restaurangsverige
Publicerat: 11 november, 2020
Ny ägare med stark hållbarhetsprofil till Stockholm Gas AB och Gasnätet Stockholm AB
Publicerat: 28 oktober, 2020
Gasbranschen överlämnar klimatfärdplan till regeringen
Publicerat: 8 oktober, 2020
Nytt innovationsprogram för hållbar utveckling i restaurangvärlden
Publicerat: 25 september, 2020
Låt ditt drömkök bli verklighet!
Publicerat: 10 september, 2020
Webbinar: Fossilfritt och cirkulärt –biogasen nödvändig för Stockholm
Publicerat: 1 juni, 2020
’Gasrenässansen’ väcker liv i gasen
Publicerat: 20 maj, 2020
Gasbranschens klimatfärdplan lanserad
Publicerat: 30 januari, 2020
Westfield Mall of Scandinavia väljer biogas och gasnätet byggs ut i Solna
Publicerat: 13 november, 2019
Paul Svenssons gatukök öppnar äntligen upp för servering – sex månader efter att beställningarna lagts
Publicerat: 20 september, 2019
Så lagar du Pauls taco
Publicerat: 18 september, 2019
131-årig stockholmare går i pension
Publicerat: 11 september, 2019
Genomgång av gaskunder på Södermalm
Publicerat: 9 september, 2019
Stockholm har en ny biogasstation vid Frescati
Publicerat: 29 augusti, 2019
Almedalsseminarium: Biogasen i framtiden – från bananskal till modern livsstil
Publicerat: 27 juni, 2019
Välkommen på almedalsseminarium: Biogasen i framtiden från bananskal till modern livsstil
Publicerat: 26 juni, 2019
Paul Svensson öppnar gatukök – odlar på beställning
Publicerat: 28 mars, 2019
Nationell biogasstrategi nominerad som Årets kretsloppsfrämjare
Publicerat: 16 november, 2018
Låten i Stockholm Gas reklamfilm vann prestigefullt reklampris
Publicerat: 5 oktober, 2018
Muskot tar hållbarhet ett steg längre
Publicerat: 18 september, 2018
Stockholm får ny drivmedelsstation för fordonsgas
Publicerat: 30 augusti, 2018
Stockholm Gas inleder samarbete med Kivra
Publicerat: 24 augusti, 2018
Bengaliska Shanti-restaurangerna går över till biogas
Publicerat: 6 juli, 2018
Matsuccén Eataly Stockholm ansluter till biogas
Publicerat: 27 juni, 2018
”Större klimatnytta med en biogasbil jämfört med en elbil”
Publicerat: 15 juni, 2018
IKEA:s serviceåtgärd påverkar inte kunder på stadsgasnätet
Publicerat: 23 maj, 2018
Tar gasens möjligheter ett steg längre
Publicerat: 15 maj, 2018
Nu fortsätter renoveringen av gasnätet på Stora Essingen
Publicerat: 7 maj, 2018
100% cirkulärt tilldelades Kalf & Hansen
Publicerat: 26 april, 2018
Förslag till nationell biogasstrategi presenterad
Publicerat: 13 april, 2018
Nu kan stockholmarna få ren biogas i sina spisar och brasor
Publicerat: 25 mars, 2018
Debatt – Utan biogas klarar vi inte målen om fossilfrihet
Publicerat: 13 mars, 2018
2018-01-10 – Regeringsbeslut – gasbilen en klimatbonusbil
Publicerat: 10 januari, 2018
Melanie Sjögren blir ny hållbarhetsansvarig
Publicerat: 26 oktober, 2017
Nu lanserar Stockholm Gas Sveriges svåraste matkasse
Publicerat: 2 oktober, 2017
Trend med uppvärmning ger krögare nya möjligheter
Publicerat: 10 maj, 2017
Nu har Operakällaren två lågor i White Guide
Publicerat: 24 mars, 2017
Eriks Restauranger går över till förnybar gas
Publicerat: 2 december, 2016
Stockholm Gas och Gasnätet Stockholm får nya ägare
Publicerat: 1 november, 2016
Grön gas blir guld värd på krogen
Publicerat: 6 oktober, 2016
Biogas en naturlig del av Stockholmarnas framtid
Publicerat: 15 september, 2016
Höstens mattrend: 100% biogas
Publicerat: 30 augusti, 2016
Fortum Värme avyttrar gasverksamheter
Publicerat: 1 juli, 2016
Stockholmskrogar satsar på grön gas
Publicerat: 25 maj, 2016
Laga mat på gasspis
Publicerat: 10 maj, 2016
Sveriges första kafferosteri som drivs med förnybar energi
Publicerat: 10 maj, 2016
Nytt hållbarhetspris för restauranger
Publicerat: 11 april, 2016